W Polsce jest już prawie 10 tys. sklepów internetowych, a blisko trzy czwarte użytkowników sieci korzysta z ich oferty*. Niestety nadal pojawiają się zastrzeżenia konsumentów dotyczące przestrzegania praw w sieci. W ubiegłym roku powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów odnotowali blisko 25 tys. skarg na problemy związane z zakupami przez internet i poza lokalem przedsiębiorcy, tymczasem w roku 2009 takich skarg było około 18 tys. W tym roku UOKiK wydał 4 decyzje dotyczące sklepów internetowych. Ostatnie z nich dotyczą trzech witryn: www.mediasklep.pl, www.zegarki.pl oraz www.positivo.pl. Urzędnicy przypominają konsumentom o tym, że warto znać swoje prawa szukając okazji w sieci.

Zwrot towarów a dodatkowe koszty

W zakończonym właśnie jednym z postępowań prezes UOKiK zakwestionowała praktykę stosowaną przez www.mediasklep.pl, witrynę sprzedającą m.in. sprzęt sportowy. Przedsiębiorca zastrzegał niezgodnie z prawem, że w przypadku zwrotu towaru, konsumentowi oddawana jest należność „po potrąceniu kosztów manipulacyjnych w wysokości 5% kosztu zamówienia brutto”. Zgodnie z prawem w przypadku zakupów przez internet, kupującemu przysługuje prawo zwrotu towaru w określonym terminie. Ponadto nie może być on obarczany dodatkowymi kosztami za rezygnację z umowy kupna-sprzedaży. Skorzystanie z tego przywileju możliwe jest w ciągu 10 dni od zakupu, jeśli złożymy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odeślemy towar. Przedsiębiorca w ciągu 14 dni powinien zwrócić nam całą wpłaconą kwotę. Prezes UOKiK zobowiązała właściciela internetowego sklepu do zaprzestania stosowania niedozwolonych praktyk. Przedsiębiorca podjął współpracę z urzędem, co umożliwiło odstąpienie od nałożenia kary finansowej. Decyzja jest prawomocna.

Brak możliwości korekty zamówienia

Zgodnie z prawem, każda witryna zakupowa powinna umożliwiać klientom dokonanie korekty w przypadku pomyłki podczas składania zamówienia. Niestety z tej możliwości nie mogli skorzystać kupujący za pośrednictwem strony www.zegarki.pl. Przedsiębiorca nie zapewnił swoim klientom dokonywania korekt zamówienia, co jest niezgodne z prawem. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 8 200 zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka może odwołać się do sądu.

Wprowadzanie w błąd

Wśród niezgodnych z prawem praktyk zakwestionowanych przez UOKiK w ciągu ostatnich tygodni jest również podawanie błędnych informacji dotyczących reklamacji. Warszawska spółka sprzedająca m.in. zabawki, artykuły biurowe i sprzęt AGD za pośrednictwem witryny www.positivo.pl, w regulaminie sprzedaży wysyłkowej zawarła postanowienie, zgodnie z którym konsument tracił uprawnienia reklamacyjne, jeżeli w ciągu miesiąca od stwierdzenia niezgodności towaru z umową nie zawiadomił o tym sklepu. Zdaniem urzędu spółka wprowadzała konsumentów w błąd, ponieważ zgodnie z przepisami zawiadomić sprzedawcę można w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Przedsiębiorca skracając o połowę czas przysługujący klientom złamał prawo. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1 154 zł. Witryna już zaniechała stosowania niezgodnej z prawem praktyki. Decyzja jest prawomocna.

Więcej informacji na temat dokonywania zakupów na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy w serwisie UOKiK w dziale pytania i odpowiedzi. Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707.

* Dane na podstawie http://gemius.pl/pl/raporty/2011-01/01