źródło: www.sxc.hu źródło: www.sxc.hu

Za odpowiednią optymalizację oraz promocję portalu w wyszukiwarce internetowej odpowiedzialni są pozycjonerzy. Stanowią oni łącznik pomiędzy potrzebami i oczekiwaniami klienta a wymaganiami wyszukiwarek internetowych. Kiedy pozycjoner po raz pierwszy widzi stronę www, skupia się na jej zawartości merytorycznej oraz stronie technicznej. Część wizualna, tak bardzo istotna w przypadku internautów, ma dla niego drugorzędne znaczenie.

Dobra technika

– Funkcjonalność techniczna strony i jej dobra optymalizacja może bowiem przyczynić się do wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, co przekłada się na liczbę odwiedzin. Pięknie wykonana strona, na której optymalizacja została pominięta, może być rzadko odwiedzana przez innych ze względu na słabą widoczność w sieci. Oczywiście najlepiej, jeśli obydwa te aspekty idą ze sobą w parze – mówi Sebastian Kopeć, specjalista ds. pozycjonowania w firmie Procreate.

Niezwykle ważnym zadaniem jest też dopasowanie słów kluczowych do charakteru przedsiębiorstwa i branży, w której ono funkcjonuje. Pozycjoner stara się więc poznać wszystkie szczegóły dotyczące działalności danego podmiotu. Nazwa unikalnego produktu danej firmy czy usługi może stać się jedną z fraz, pod kątem której promowana będzie jej strona internetowa.

Walka ze słabościami

Pozycjoner zwraca również uwagę na błędy, które uniemożliwiają poprawne indeksowanie strony, a nie zostały wcześniej zauważone przez jej twórcę. – Jeżeli portal zawiera np. zdjęcia produktów, warto je odpowiednio opisać. Bardzo ważne jest bowiem wyeksponowanie słów kluczowych i umieszczenie ich w odpowiednich tagach – dodaje ekspert Procreate. Analizując budowę strony pozycjoner może też wdrożyć obsługę tzw. przyjaznych linków, a później wygenerować je w mapie strony, która pozwoli na szybkie zaindeksowanie nowych łączy.

Nagroda za cierpliwość i determinację

Powszechnie uważa się, że na pożądane efekty, czyli pojawienie się strony internetowej na dobrym miejscu w wyszukiwarce trzeba czekać zwykle kilka miesięcy. – Okres ten może się wydłużyć np. w przypadku pracy nad konkurencyjnymi słowami kluczowymi. Ich częsta zmiana nie jest zresztą wskazana, nawet w przypadku osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Co więcej firma, która zrealizowała swój cel, powinna kontynuować promocję w sieci, ponieważ podobne działania podejmują jej rywale z branży – podsumowuje Kopeć.

Pozycjonowanie to więc proces ciągły, w którym nie można spocząć na laurach, dlatego też specjalista, który zajmuje się tym tematem, musi na bieżąco monitorować pozycję danej strony www. Chwila nieuwagi może bowiem spowodować spadek w wynikach wyszukiwania. W konsekwencji oznacza to mniejszą liczbę odwiedzin przez potencjalnych klientów i kontrahentów. Praca pozycjonera to także ciągłe zbieranie doświadczenia, śledzenie działania algorytmów wyszukiwania i poszerzanie wiedzy z zakresu SEO.