Jak zbudować efektywny zespół projektowy?

przez Katarzyna Matuszewska-Jagiełło

Efektywna praca zespołowa to klucz do osiągnięcia sukcesu każdego projektu. Jakimi zatem zasadami powinien kierować się project manager budując zespół projektowy, aby realizacja projektu zakończyła się sukcesem?

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Z badania The Institute for Corporate Productivity – „i4cp” na temat zaufania pracowników do swojego pracodawcy wynika, że 88% respondentów uznało zaufanie za czynnik posiadający znaczący wpływ na osiąganie celów i zadań wyznaczonych przez firmę. A jakimi zasadami powinien kierować się project manager budując zespół projektowy, by realizacja projektu zakończyła się sukcesem?

Zadaniem zespołu projektowego jest efektywna realizacja poszczególnych zadań w ramach przedsięwzięcia. Umiejętność tworzenia zespołu i kierowania nim stanowią niezbędną kompetencję project managera. To właśnie od trafnego doboru członków, sposobu delegowania zadań, podejmowanych decyzji czy też prowadzonej komunikacji zależy realizacja projektu, dlatego warto:

Krok 1 – określić cele, zadania, zasoby

W pierwszej kolejności zadaniem kierownika projektu jest zdefiniowanie jakie cele powinny zostać osiągnięte w ramach projektu, jakie są oczekiwania, priorytety, a także jakimi zasobami project manager dysponuje (ludzie, infrastruktura, czas, informacje). W zależności od specyfiki zadań kierownik projektu buduje sprawnie funkcjonujący zespół specjalistów odpowiedzialnych za poszczególne działania w projekcie.

Krok 2 – określić role członków zespołu

Kryteria doboru członków powinny wynikać z zadań stawianych przed zespołem projektowym oraz osobistych predyspozycji i posiadanych kompetencji. Delegowanie zadań zgodnie z wiedzą, umiejętnościami oraz osobowością poszczególnych członków zapewni ich terminową i efektywną realizację. Błędne wyznaczenie ról w zespole może natomiast skutkować konfliktami i pojawianiem się sytuacji kryzysowych, opóźniającymi przebieg projektu.

Krok 3 – określić sposoby motywowania zespołu

Ważnym elementem w pracy zespołu jest jego motywowanie, dlatego kierownik projektu powinien opracować system nagród za określone wyniki w pracy. Jasno sprecyzowane zasady wynagradzania pozytywnie wpływają nie tylko na wydajność pracy członków zespołu, ale przede wszystkim na zaangażowanie w realizację poszczególnych zadań projektowych, co bezpośrednio przekłada się na sukces całego przedsięwzięcia.

Krok 4 – określić sposoby oceny członków

Ocena pracy grupy, a także poszczególnych jej członków jest trudnym zadaniem, bezpośrednio związanym z oceną efektywności realizacji zadań. Dlatego też jeszcze przed rozpoczęciem pracy kierownik projektu powinien opracować system ewaluacji i poinformować zespół o kryteriach oceny. Przy ocenie równie ważna jest indywidualna praca poszczególnych specjalistów, co całego zespołu.

– Zarządzanie projektami jest ściśle związane z zarządzaniem ludźmi, odpowiednim rozdzielaniem zadań, znajomością nie tylko kompetencji poszczególnych członków, ale również ich osobowości i cech charakteru,  sposobem komunikacji, a także oceną już zrealizowanych zadań. Wszystko to składa się na efektywny zespół projektowy, bez którego realizacja projektu nie jest możliwatłumaczy Krzysztof Krzyżanowski, członek zarządu IPMA Polska.

Dobrze zbudowany zespół, motywowany, odpowiednio kierowany i rozwijany sprzyja przede wszystkim:

  • wymianie wiedzy i doświadczeń nie tylko pomiędzy członkami zespołu, ale również na linii zespół-kierownik projektu,
  • powstawaniu nowych, kreatywnych rozwiązań,
  • podejmowaniu trafnych decyzji oraz skuteczniejszemu rozwiązywaniu problemów,
  • efektywnej współpracy opartej na wsparciu i poczuciu bycia częścią zespołu,
  • wzrostowi zaangażowania w realizację zadań.

IPMA Polska to organizacja non-profit obecna na polskim rynku od 1999 roku, zrzeszająca profesjonalistów oraz instytucje działające w obszarze zarządzania projektami. Głównym celem stowarzyszenia jest integracja środowiska doświadczonych kierowników projektów, ale również kształcenie studentów i młodych kierowników projektów (Young Crew). Działania stowarzyszenia to również organizacja konferencji i seminariów, spotkań w regionach, a także networking. IPMA Polska oferuje również certyfikację na czterech poziomach zaawansowania potwierdzającą kompetencje i wiedzę profesjonalnego project managera. To jedyne stowarzyszenie w Polsce działające w strukturach International Project Management Association, międzynarodowej organizacji  promującej zarządzanie projektami (www.ipma.pl).

Mogą Cię również zainteresować