źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Tak właśnie rozumuje przeciętny student, chociaż każdy chciałby być nieprzeciętnym. Poza tym, czy jest to rozumowanie właściwe? Jak zatem uczyć się i pracować umysłowo efektywnie? Dla wielu ludzi uczących się na studiach dziennych, wieczorowych, zaocznych, uzupełniających, czy podyplomowych, dla osób przygotowujących się do występów publicznych przed audytorium, prędzej czy później nadchodzi czas próby: stają w obliczu egzaminów, prezentacji lub innych sprawdzianów, które mogą zmienić ich dalszą egzystencję. Stawka jest wysoka, porażka bolesna, całość niezwykle stresująca. Podobnie jest w każdej dziedzinie życia i każdym zawodzie – pracy etatowej, biznesie tradycyjnym, a zwłaszcza w marketingu sieciowym. Uczymy się bezustannie…

Niestety, zbliżający się termin weryfikacji zmusza do refleksji – w jaki sposób przyswoić sobie ogromną ilość materiału? Jak to uczynić w sposób najbardziej optymalny i efektywny, tak aby przy minimum nakładu własnych sił osiągnąć maksimum wyników?

Tego typu myśli biorą się stąd, że nasi kochani nauczyciele w większości przypadków ograniczają się do podania nam zakresu informacji do nauczenia, nie wspominając ani słowem jak tego dokonać. Można oczywiście zastosować swoje metody, w naszym odczuciu doskonałe. Po co jednak wyważać drzwi przez kogoś innego wcześniej otwarte?

Naukę można porównać do obsługi skomplikowanego urządzenia, np. komputera. Możliwym jest opanowanie tej trudnej sztuki sposobem prób i błędów – ale czy jest to efektywne? Nie lepiej poprosić o instruktaż osoby doświadczonej albo przeczytać po prostu instrukcję obsługi? A czy mózg nie jest bardziej skomplikowanym urządzeniem od komputera? Powstaje wobec tego pytanie: czy istnieje instrukcja obsługi mózgu? Odpowiedź brzmi: TAK.

Badania naukowe dowiodły, że człowiek posiada tak jakby dwa mózgi. Wszyscy wiedzą jak wygląda mózg – przypomina swoim kształtem orzech włoski. Składa się z dwóch bardzo pofałdowanych półkul, różniących się między sobą specjalizacją funkcji. Półkula lewa (tzw. „profesorska”) odpowiada za myślenie logiczne, analityczne, koordynuje naszą mowę. Prawa natomiast („artystyczna”) to emocje, postrzeganie całościowe, kształty, kolory, obrazy. W „tradycyjnym” sposobie uczenia się eksploatujemy tylko jedną z nich, a konkretnie lewą. Żeby polepszyć swoje osiągi umysłowe należy zaktywizować cały mózg.

Istnieje cały szereg sposobów efektywnego kodowania nowych informacji. Zajmuje się tym mnemonika, czyli nauka o zapamiętywaniu. Prawie wszystkie ze wspomnianych sposobów opierają się o świadome aktywizowanie prawej półkuli mózgowej poprzez używanie skojarzeń, wyobraźni, uruchamianie kanału emocjonalnego. W ten sposób nasza nauka może być wesoła, śmieszna oraz – może zabrzmi to niewiarygodnie – przyjemna. Przede wszystkim zaś będzie bardzo efektywna. Można szybko, bez wysiłku i na długo zapamiętać duże partie nawet bardzo trudnego materiału. Trzeba tylko wiedzieć jak tego dokonać, no i przede wszystkim trzeba tego naprawdę chcieć.

Leszek Leopold baron von Biberstein Kazimierski to uznany specjalista od dobrych manier i ekspert ds. protokołu dyplomatycznego, od 15 lat prowadzący kursy, warsztaty oraz szkolenia w kraju i za granicą. Absolwent szkolenia konsularno-dyplomatycznego Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP, częsty gość programów telewizyjnych (m.in. TVP 2, TVN, TVN Style), gdzie doradza widzom, jak z klasą przejść przez życie. Od 8 lat członek rady programowej „Network Magazynu”. Twórca i dyrektor Śląskiego Instytutu Szkoleń.