Jak wykorzystać social media w budowaniu aury marki?

przez Melania Wojas

W świecie, w którym króluje obraz, komunikacja wizualna jest najczęściej wykorzystywaną przez przedsiębiorstwa formą dotarcia do klienta. Aby była skuteczna, nadawca musi wejść w interakcję z odbiorcą.


Firmy starają się to robić na różne sposoby. Uwagę konsumenta przyciągnie ta, która wykaże się innowacyjnością, elastycznością i najbardziej oryginalnym pomysłem. To komunikacja wizualna odpowiada za to, co każdego dnia kupujemy. Żyjąc w ciągłym biegu, mamy coraz mniej czasu na czytanie. Trudno więc przecenić wpływ dobrze skonstruowanej okładki na wizerunek marki i podjęcie decyzji o skorzystaniu z usługi. Co zrobić, aby pierwsza strona nie był ostatnią, jaką obejrzy odbiorca?

Dobry projekt

Konkurencyjne marki w większości przypadków używają tych samych form przekazu w celu zaprezentowania swoich usług i produktów. Na przykład biura podróży prezentują pełną ofertę wycieczek przy użyciu katalogów drukowanych. Muszą przez to wyróżnić się na dwa sposoby: poprzez stworzenie niepowtarzalnej propozycji oraz oryginalny sposób jej przedstawienia. – Katalog stanowi o wartości całej oferty. Przekazuje informacje o usłudze, ale także firmie, jej działalności i pozycji na rynku. Zawiera wszystko, co firma chce zakomunikować potencjalnym klientom. Dlatego tak ważne jest, aby był naprawdę dobrze zaprojektowany. Jeśli przekaz zostanie poprawnie odczytany, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainteresowany zdecyduje się na skorzystanie z usługi – mówi Oskar Ciałowicz, dyrektor strategiczny w Grupie Marketingowej Aveex, która ma na swoim koncie wiele udanych projektów związanych z komunikacją wizualną, w tym katalogi produktowe dla firm z różnych branży.

Innowacyjność

W epoce rozbudowanej komunikacji trzeba wykroczyć poza ramy standardowych metod przekazu. Najlepszym sposobem „wyjścia z tłumu” jest wyprzedzenie konkurentów, pójście o krok dalej niż inni. Dobrym tego przykładem jest Katalog Alfa Star 2012. Do tej pory nowoczesne firmy rozmawiały z klientami, wykorzystując najczęściej bardzo modne i jednocześnie skuteczne narzędzie, jakim stał się Facebook. Agencja Aveex stworzyła Fan Page i dla fanów biura zorganizowała konkurs „Pokaż nam swoje radosne wakacje”. Zadowoleni użytkownicy przesyłali zdjęcia z wakacji, a spośród blisko pół tysiąca fotografii wybrano kilkanaście najlepszych i umieszczono je na okładce katalogu. Alfa Star nie poprzestał na rozmowach z klientami – pozwolił im również współtworzyć swój wizerunek. To zupełna nowość na rynku podróżniczym, a może nawet przełom w kształtowaniu wizerunku firm. Taka okładka jest autentyczna, wywołuje masę wspomnień i pozytywnych emocji. Oprócz budowania pozytywnego wyobrażenia o przedsiębiorstwie, utrwala pożądane opinie jako marki najbliższej swoim klientom. – Jest to dla nas wielkie wyróżnienie i duma, że klienci przesyłają nam swoje wakacyjne zdjęcia i już od 17 lat wracają do nas w każde kolejne wakacje – mówi Małgorzata Kozakowska, dyrektor marketingu i reklamy w Alfa Star.

Czysta forma

Ważna jest również zawartość katalogu, która musi zostać przedstawiona w klarownej formie. Wszystkie elementy (kolorystyka, szata graficzna, fotografie), muszą tworzyć jedną całość, która wyróżni firmę na rynku. Katalog powinien być estetyczny, ładny, a ponadto zgodny z identyfikacją wizualną marki.

Social media – nowe kierunki

Alfa Star jest liderem na kierunku Egipt, ale najnowsza oferta została rozszerzona również o wyjazdy na Lazarote, Korfu, hiszpańskie wybrzeże Costa Brava oraz 10 i 11 dniowe imprezy do Bułgarii, Turcji, Egiptu i na Kretę. Specjalnie dla wygody klientów, firma otworzyła nowe biura agencyjne i salony w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Łodzi i Szczecinie. Aby jak najdłużej utrzymać wspomnienia z wakacji i dzielić się uwagami, na Facebooku działa wspomniany już Fan Page, gdzie można opisywać wrażenia z podróży. Internauci informowani są też o wszelkich nowościach i mogą wziąć udział w konkursach z atrakcyjnymi nagrodami. Jedną z nich są bilety na mecze reprezentacji polskiej siatkówki, którą Alfa Star od wielu lat wspiera. Całość tworzy bardzo przemyślaną komunikację – doświadczenie zarówno agencji, jak i biura podróży zrobiło tu swoje. Doceniła to Rzeczpospolita, przyznając firmie Alfa Star prestiżowy tytuł Top Marka 2011.

Mogą Cię również zainteresować