Badania rynku nie pozostawiają wątpliwości – pracownicy władający przynajmniej jednym językiem obcym zarabiają więcej niż pozostali. Ograniczenie się do języka ojczyste to poważne zaniedbanie. Wraz ze wzrostem zagranicznych inwestycji w Polsce znaczenie języków obcych poszybowało do góry. Należy również zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój polskich firm, a co za tym idzie, polepszeniu ich konkurencyjności na rynku zawodowym. Tworzy to wyjątkowo korzystną sytuację dla osób, które zainwestowały czas i energię w kształcenie lingwistyczne. Szczególnym powodzeniem cieszą się pracownicy, władający mniej popularnymi językami.

Bez języków trudniej o pracę

Wzrost znaczenia języków obcych musiał odbić się na zachowaniach pracodawców w procesie rekrutacji. Wstępna selekcja odbywa się czasem już w momencie czytania ogłoszenia o pracę – coraz częściej pojawiają się w obcym języku, co już na wstępie dyskwalifikuje osoby, które przeceniają swoje umiejętności. Ponadto, aplikant nie powinien się zdziwić, jeśli sama rozmowa kwalifikacyjna będzie przebiegać, np. po angielsku albo francusku. Dobrym zwyczajem staje się także proszenie o wykonanie drobnych zadań podczas takiego spotkania. Zatrudnieni także nie powinni zostawać w tyle za wymogami rynku.

– Coraz większe grono uczniów to dorośli, którzy zauważyli, że znajomość języków obcych to kluczowy element kwalifikacji – ocenia zainteresowanie nauką Magdalena Szajnóg z Internetowej Szkoły Językowej LingoLab.pl. – Firmy chętnie wysyłają swoich pracowników na kursy w trybie online, bo dzięki temu nie muszą nawet opuszczać biura. Nauka przez internet oznacza oszczędność czasu przy jednoczesnym podnoszeniu umiejętności kadr. Inwestycja w pracowników zwraca się poprzez wzrost skuteczności ich pracy, stąd popularność kursów dla firm.

Ogólnopolskie badanie wynagrodzeń

Według badań na temat wynagrodzeń z 2009 roku przeprowadzonych przez Sedlak & Sedlak, osoby biegle posługujące się jednym językiem obcym mogły liczyć na 3 800 zł, natomiast pracownicy mogący się pochwalić aż 4 językami zarabiali średnio 7 200 zł. Statystyki wskazują również język cieszący się największą popularnością w przełożeniu na przychody – największe zarobki otrzymywali fachowcy w języku francuskim. Jak wypadł w zestawieniu, niewątpliwie najchętniej wybierany w Polsce, język angielski?

Angielskojęzyczni pracownicy mieli przeważnie wypłaty na poziomie 4 700 zł. Dla porównania, osoby znające włoski zarabiały 4 050 zł, a rosyjski – 3 825 zł. Ogólnopolskie badanie wynagrodzeń wykazało także istotną tendencję w przypadku bardziej egzotycznych języków. Ekspertów posługujących się mniej powszechnymi językami jest znacznie mniej na rynku pracy, co przekłada się na wysokość ich przychodów. Dla przykładu, pracownik znający język chiński może spodziewać się zarobków na poziomie 8 000 zł, a w przypadku języka arabskiego jest to ok. 6 750 zł.

Praca za granicą

Dobra znajomość języków obcych jest przepustką do ambitnej pracy za granicą. Znalezienia miejsca w swoim zawodzie na rynku niemieckim albo szwajcarskim (mimo iż Szwajcaria nie jest w UE, tam także będziemy mogli poszukiwać pracy) to właściwy krok w kierunku wysokich zarobków oraz imponującej kariery. Nie ulega wątpliwości, że ludzie znający wyłącznie rodzimy język mogą liczyć tylko na pracę niewymagającą szczególnych kwalifikacji.

– W maju 2011 roku mija okres przejściowy, po którym dla Polaków otworzą się wszystkie rynki pracy krajów unijnych. Fachowcy sprawnie posługujący się specjalistycznym językiem danej branży z pewnością będą mile widziani w każdym państwie, dlatego warto szlifować języki – komentuje Magdalena Szajnóg z LingoLab.pl. – Na szczególną uwagę zasługuje rynek austriacki, który cieszy się opinią stabilnego ekonomicznie i bogatego w inwestycje.

Warto znać języki

Im więcej znasz języków, tym łatwiej jest Ci o pracę – to krótkie podsumowanie najlepiej oddaje rzeczywistość w jakiej obecnie funkcjonujemy. Nawet bez tych umiejętności można cieszyć się udanym życiem zawodowym, ale to poliglotom przypadają najlepsze stanowiska. Dzięki efektywnej nauce języków obcych, stajemy się równorzędnym partnerem dla zagranicznych klientów, możemy korzystać z szerokiego wachlarza materiałów oraz technologii i jesteśmy znacznie bardziej przydatni swojej firmie bądź korporacji.