Firmy, pieniądze i rynek

przez Marcin Gościniak

W ostatnich tygodniach pierwsze strony gazet zdominowała tematyka gospodarcza. Świadczy o tym czołówka najczęściej występujących słów, w której znalazły się między innymi „firmy”, „pieniądze”, „rynku”, czy „euro”. Na pierwszym planie w dalszym ciągu pozostaje praca i rosnące problemy z zatrudnieniem – wynika z analizy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Na jedynkach gazet pojawiają się te teksty, które zostały wyselekcjonowane przez redakcje jako najważniejsze z najważniejszych danego dnia. To właśnie wśród nich najczęściej pisano o pracy i innych aspektach gospodarki. Pojawiały się tutaj także kwestie prawne, ustawy, sądy i umowy.

W porównaniu do poprzedniego tygodnia zmniejszyło się natężenie występowania najczęstszego słowa – „pracy”. Wówczas pojawiło się 133-krotnie, teraz 124 razy. Kolejna chmura najczęściej występujących słów na pierwszych stronach gazet, którą „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” opublikuje w przyszłym tygodniu pokaże, czy jest to jednorazowa zmiana, czy też trend spadkowy. Granicę stu wystąpień złamało jeszcze tylko „prawo”, a podium uzupełniły „firmy”. Czwarte miejsce zajął wyraz „polska” (zarówno jako przymiotnik jak i nazwa państwa), a piąte euro, które używane było częściej jako nazwa waluty niż Mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Na jedynkach to chmura wyrazów najczęściej występujących na pierwszych stronach dzienników ogólnopolskich. Treść chmury odzwierciedla najważniejsze tematy, jakie przetoczyły się przez polskie media w danym tygodniu, a także sposób pisania o nich. Metodologia zakłada pominięcie tak zwanych „common words” – spójników, zaimków i innych słów, które nic nie mówią o tematyce podejmowanej przez media. W chmurze wzięto pod uwagę treści ze wszystkich wydań danego tygodnia z pierwszych stron: „Dziennika Gazety Prawnej”, „Faktu”, „Gazety Polskiej Codziennie”, „Gazety Wyborczej”, „Metro”, „Naszego Dziennika”, „Polski the Times”, „Rzeczpospolitej” i „Super Expressu”.

Mogą Cię również zainteresować