Europa wreszcie nagradza odkrycia Łągiewki

przez Marek Wyrzychowski

Pamiętacie zderzak Łągiewki sprzed niemal 20 lat? Tym rewolucyjnym na skalę światową odkryciem nie był nikt zainteresowany, choć urządzenie ma ratować ludzkie życie. Zderzak zamontowany np. na przodzie i tyle pojazdu kumuluje energię podczas uderzenia co w efekcie znacznie łagodzi skutki kraksy.

Wynalazek wydawał się solą w oku producentów samochodów, części i właścicieli zakładów blacharskich, do których każdego dnia trafiają tysiące stłuczonych pojazdów. Coś jednak w tej sprawie ostatnio drgnęło. Po zeszłotygodniowym sukcesie w Kuwejcie wynalazki oparte na rewolucyjnym odkryciu Lucjana Łągiewki zdobyły kolejne medale na targach Brussels Innova 2010. Świat już od prawie roku zachwyca się polskim odkrywcą. W Polsce trudno mówić o sprzyjającym projektowi entuzjazmie. Czy po raz kolejny polska myśl techniczna będzie musiała rozkwitać poza krajem?

Od lewej: Lucjan Łągiewka, Stanislaw Gumuła, Gerard Piontek
Od lewej: Lucjan Łągiewka, Stanislaw Gumuła, Gerard Piontek

Pierwsi wśród najlepszych

Od 59 lat brukselskie targi INNOVA to jedno z najważniejszych spotkań odkrywców z całego świata. W tym roku naukowcy z 30 krajów zaprezentowali ponad 500 wynalazków. Bruksela po raz pierwszy miała szansę przyjrzeć się rewolucyjnej metodzie EPAR, która umożliwia zredukowanie skutków zderzeń obiektów fizycznych nawet o 90%. Podobnie jak na wystawie Inventions Geneva oraz na IIFME w Kuwejcie polscy wynalazcy zostali wyróżnieni najważniejszymi nagrodami. Lucjan Łągiewka, Przemysław Łągiewka oraz profesor Stanisław Gumuła otrzymali złoty medal za opracowanie metody EPAR. Ponadto wynalazcy zostali nagrodzeni srebrnym medalem za prace wdrożeniowe prowadzone dla lotnictwa w niemieckim oddziale, czyli EPAR R&D Germany GmbH. Sam Lucjan Łągiewka otrzymał z rąk burmistrza Jeana Demanneza Oficerski Order Zasług dla Wynalazczości (l’Ordre du Merite de l’Innovation au grande l’Officier). Jest to prestiżowa nagroda przyznawana za wybitny wkład w rozwój innowacyjnych rozwiązań technicznych.

Gorączka EPAR

Głównym celem organizatorów INNOVA jest jednak stymulowanie kontaktów biznesowych pomiędzy odkrywcami a inwestorami. Stoisko EPAR cieszyło się wielkim zainteresowaniem, niektórzy goście przybyli do Brukseli tylko po to, by zobaczyć polski wynalazek. Prezes zarządu Centrum Badawczo-Rozwojowego EPAR Przemysław Łągiewka przyznaje, iż szczególnym zainteresowaniem inwestorów cieszą się zabezpieczenia dróg oraz urządzenia dla transportu morskiego i lotniczego. Rozmowy są w toku. Po zeszłotygodniowych targach w Kuwejcie już zapadły konkretne decyzje. Arabscy inwestorzy chcą zastosować metodę EPAR w zabezpieczeniach portów w celu zmniejszenia skutków uderzeń statków o nabrzeża. Specjaliści już opracowują projekty portowych odbojników mechanicznych dla tankowców, które nie tylko pozwolą zmniejszyć koszty eksploatacji statków, ale również znacznie zwiększą bezpieczeństwo w portach.

Przyznanie Oficerskiego Orderu Zaslug dla Wynalazczości
Przyznanie Oficerskiego Orderu Zaslug dla Wynalazczości

Wokół wynalazków Łągiewki zaczyna robić się naprawdę gorąco. W CBR EPAR prowadzone są kolejne badania, testowane są nowe możliwości zastosowania metody. Nagrody i międzynarodowe uznanie zostały dostrzeżone przez inwestorów różnych branż. Być może już niedługo polski wynalazek podbije świat, ale czy spełni się wielkie marzenie Lucjana Łągiewki o polskim sukcesie gospodarczym opartym na rodzimej myśli technicznej?

EPAR

Jest to metoda zabezpieczania obiektów fizycznych przed skutkami zderzeń, która została opracowana przez polskiego odkrywcę Lucjana Łągiewkę jeszcze w latach 90 XX wieku. Jej działanie oparte jest na zamianie znacznej części energii kinetycznej obiektów zderzających się na energię kinetyczną przetwornika akumulacyjno-rozpraszającego. Podczas zdarzenia energia zamiast zamieniać się na pracę niszczącą obiekt, przekazana zostaje do mechanicznych akumulatorów. Zastosowanie metody EPAR umożliwia zredukowanie skutków zderzeń nawet o 90%. Najbardziej znanym prototypem w którym zastosowano to innowacyjne rozwiązanie jest „Zderzak Łągiewki” czyli mechaniczny transformator energii kinetycznej (MTEK) chroniący pojazd oraz pasażerów przed skutkami kolizji drogowych. Obecnie analizowane są różnorodne możliwości wdrożenia metody EPAR w przemyśle kolejowym, stoczniowym, lotniczym, górniczym i maszynowym. Metodą EPAR zainteresowana jest również z Europejska Agencja Kosmiczna.

Centrum Badawczo-Rozwojowe EPAR

Badania prowadzone w centrum Badawczo-Rozwojowym EPAR oraz na AGH w Krakowie potwierdziły genialność odkrycia Łucjana Łągiewki opracowanego z udziałem prof. dr hab. Inż. Stanisława Gumuły. Opracowane rozwiązania pozwoliły opatentować kilkanaście koncepcji i urządzeń. Dzięki nim stworzono m.in. : dynamiczne układy amortyzacji, systemy hamulców dynamicznych oraz zespoły przekazywania energii kinetycznej.

Lucjan Łągiewka

Uznany polski wynalazca, autor licznych publikacji naukowych, aplikacji patentowych oraz patentów z zakresu mechaniki. Od ponad 40 lat prowadzi badania naukowe oraz prace eksperymentalne dotyczące fizyki klasycznej. Przedsiębiorca, konstruktor urządzeń mechanicznych oraz aparatury pomiarowej. Specjalista z zakresu oddziaływań wielomasowych procesów dynamicznych oraz przepływu energii kinetycznej. Twórca koncepcji przetwarzania energii kinetycznej w ramach urządzeń typu EPAR. Wielokrotnie nagradzany przez środowiska naukowe za wkład w rozwój nauki i techniki, w tym przede wszystkim za rozwiązania dotyczące poprawy bezpieczeństwa oraz ratowania życia w wypadkach komunikacyjnych. W ramach prowadzonych prac rozwojowych występuje jednocześnie w roli pomysłodawcy, głównego projektanta oraz konstruktora wszystkich opracowywanych rozwiązań. Współzałożyciel Centrum Badawczo-Rozwojowego EPAR.

Nagrody w roku 2010:

38 Międzynarodowa Wystawa Innventions Geneva – Złoty medal dla „Zderzaka Łągiewki”,

IV Międzynarodowa Wystawa Wynalazków i Innowacji w Warszawie IWIS – Złoty medal dla „Zderzaka Łągiewki”,

III Międzynarodowe Targi Wynalazców IIFME – Złoto w kategorii „Najlepszy wynalazek” oraz „Najlepsze zastosowanie”, Srebrny medal za wynalazek powiązany z EPAR – system hamulców dynamicznych,

59 Targi Brussels INNOVA – Złoty medal za opracowanie metody EPAR. Srebrny za zastosowanie metody EPAR w przemyśle lotniczym i kosmicznym.

Mogą Cię również zainteresować