Od kilku tygodni po wydawnictwach książkowych chodzą przedstawiciele kontrolowanej przez Empik spółki Virtualo zajmującej się sprzedażą w internecie cyfrowych książek. Oferują wydawcom czytnik marki Onyx. To niewielkie urządzenie z sześciocalowym ekranem do czytania e-książek. Różni się on od komputerowych wyświetlaczy LCD tym, że wykorzystuje tzw. elektroniczny tusz. Obraz jest szary, podobny do normalnej książki. Ekran się nie błyszczy, można na nim czytać nawet w pełnym słońcu. A dzięki temu, że nie jest podświetlony, bateria wytrzyma nawet kilka tygodni.

Wizyty ludzi z Virtualo to znak, że Empik szykuje się do ostrego wejścia w segment książek elektronicznych. Chce zacząć je sprzedawać za pośrednictwem swojej witryny Empik.com, w której cyfrowe książki prawdopodobnie pojawią się na początku października br. Bardziej skomplikowana jest sprawa z czytnikiem. Dziś kosztuje on od 800 do 1 500 PLN. Empik chce obniżyć jego cenę, aby wynosiła ok. 500 PLN.

Kiedy czytnik pojawi się na rynku? W nieoficjalnych rozmowach z wydawcami mowa jest o listopadzie br. Czytnik miałby być główną atrakcją świątecznego katalogu firmy. Z szacunków firmy doradczej PricewaterhouseCoopers wynika, że Polska jest najbardziej dynamicznym rynkiem książek elektronicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku ich łączna sprzedaż ma wynieść ok. 3 mln USD. Jednak w ciągu najbliższych czterech lat ma rosnąć rocznie o ok. 43%, aby w 2014 r. osiągnąć 12 mln USD.