Czy potrafimy stworzyć wirtualne CV?

przez Maciej Parol

Polscy internauci nie potrafią poprawnie stworzyć wirtualnego i jednocześnie profesjonalnego Curriculum Vitae – wynika z raportu przeprowadzonego przez biznesowy serwis społecznościowy GoldenLine. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, iż informacje, jakie publikujemy na swój temat w sieci oraz w serwisach społecznościowych, tworzą naszą wirtualną wartość zawodową.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Z analizy profili zawodowych przeprowadzonej przez zespół ds. analiz biznesowego serwisu społecznościowego GoldenLine wynika, iż zaledwie 47% użytkowników posiada zdjęcia profilowe. Natomiast 51% zredagowało obszar dotyczący edukacji podając nazwę uczelni wyższej jaką ukończyli oraz kierunek studiów. Odpowiednio 25%  i 22% uzupełniło pola odnoszące się do dodatkowych umiejętności, takich jak odbyte kursy i szkolenia oraz znajomości języków obcych. Najwięcej osób udzieliło informacji odnośnie swojego doświadczenia zawodowego (71%).

– Przeprowadzony przez nasz dział analiz raport wykazał, iż wielu Polaków nie posiada pełnej wiedzy jak efektywnie budować swój zawodowy wizerunek w społecznościach internetowych. Założenie konta w biznesowym serwisie społecznościowym to dopiero jedna trzecia sukcesu. W znacznej mierze o tym czy dostaniemy atrakcyjną propozycje pracy decyduje w pełni uzupełniony profil, ze szczególnym naciskiem na doświadczenie zawodowe czy rozbudowaną sieć kontaktówmówi Monika Samojlik, marketing manager GoldenLine. – Dla rekrutera internetową wartość zawodową tworzy kompletnie uzupełniony profil, który dopiero wtedy jest traktowany jako nasze wirtualne CV dostępne dla pracodawców w internecie.

Prócz niedoboru danych takich jak zdjęcie profilowe, poziom edukacji, zainteresowania i hobby wśród najczęstszych błędów, pojawiły się m.in. nieprofesjonalne zdjęcia. Najczęstszym błędem było umieszczanie swoich zdjęć z wakacji, a nie tych przedstawiających nas jako profesjonalistę, czy w  otoczeniu biznesowym. Kolejnym niedociągnięciem okazał się nadmiar informacji komunikowanych przez internautów, utrudniający znalezienie istotnych danych. Jeśli prezentowano umiejętności i zainteresowania to w większości przypadków w nadmiarze eksponując ogólne i popularne takie jak: literatura, sport, psychologia, kino – nie zwracając uwagi na grupy tematyczne o profilu związanym z naszym zawodem bądź specjalizacją. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ dla rekrutera te informacje uzupełniają nasz wizerunek w internecie – dają mu ogólny pogląd na temat zainteresowań i umiejętności zawodowych kandydata.

Firmy zwiększają swoje działania rekrutacyjne i wizerunkowe w serwisach społecznościowych dla profesjonalistów.  W ciągu ostatniego kwartału liczba specjalistów do spraw zatrudnienia obecnych w biznesowej sieci społecznościowej GoldenLine wzrosła o 16% – aktualnie korzysta z niego już 1400 rekruterów, którzy przeglądają dziesiątki profili dziennie. W ostatnim kwartale na stronach Goldenline.pl pracodawcy opublikowali ponad 4,5 tys. wyprofilowanych na poszczególne grupy docelowe ofert pracy.

Wraz z rozwojem nowych kanałów komunikacji i rosnącą popularnością mediów społecznościowych, działy HR mają ułatwiony dostęp do informacji o potencjalnych kandydatach oraz możliwość skontaktowania się z nimi, nie tylko poprzez portale pracy. Z badania „Kandydat 2.0.” wynika, że 22% pracodawców pozyskało w tym roku pracowników dzięki aktywności w mediach społecznościowych, natomiast 48% potencjalnych kandydatów deklaruje, iż w przyszłym roku będzie poszukiwało pracy poprzez serwisy społecznościowe.

Przeprowadzony raport wykazał także, iż większość z nas jest biernymi, a nie aktywnymi poszukiwaczami pracy. Bierność oznacza w tym wypadku, że podejmowane działania ograniczają się do wysłania CV i czekania na odpowiedź. Aktywność przejawia się m.in. poprzez skuteczne budowanie osobistego wizerunku w internetowych serwisach biznesowych dla profesjonalistów. Warto poświęcić chwilę i nie tylko uzupełnić profil w całości i zgodnie z obowiązującymi normami, ale też wziąć udział w dyskusji na forum zrzeszającym specjalistów wybranej branży, czy założyć bloga o tematyce, w której się specjalizujemy.

Mogą Cię również zainteresować