Przecież społeczność internetowa to odwzorowanie społeczności realnej, a w niej jakoś wszyscy sobie dajemy sami radę… Powstaje więc pytanie: czym jest moderacja społeczności internetowych?

Serwisy społecznościowe zawierają treści tworzone przez użytkowników (User Generated Content). Kontent ten zawsze podlega moderacji – czyli można powiedzieć kontroli bezpieczeństwa. Moderacja to dbanie o porządek i utrzymanie ładu w serwisie. Polega na edytowaniu, kasowaniu lub blokowaniu wpisów. Ma to na celu zapewnienie zgodności wpisów z regulaminem serwisu, netykietą, prawem polskim. W tym momencie część z internautów zawsze zastanawia się czy kasowanie nie oznacza cenzury?

Cenzura kontra moderacja social media

Moderując treści UGC czasem trzeba je usunąć. Kasowanie wpisów nie jest równoznaczne z cenzurą. Cenzura wg jednego z najbardziej znanych serwisów społecznościowych – Wikipedii to: „kontrola publicznego przekazywania informacji, ograniczająca wolność publicznego wyrażania myśli i przekonań.” Cenzura w serwisach społecznościowych wpływa negatywnie na użytkowników. Starczy przypomnieć słynny case like page Nestle w serwisie Facebook i kasowanie wpisów przez administratora. Wywołało to falę krytycznych komentarzy oraz wpłynęło negatywnie na wizerunek marki. Dlatego firmy działające w serwisach społecznościowych powinny wystrzegać się cenzury. Powinny prowadzić skuteczną moderacje i dialog z internautami.

Moderacja z definicji kasuje tylko te wpisy, które są niezgodne z regulaminem serwisu, etykietą, ustawodawstwem polskim. Usunięciu nie podlegają posty, w których pojawiają się opinie negatywne czy nie zgodne z opiniami moderatorów, administratorów. Moderacja ma zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom serwisu. Moderacja to prowadzenie dyskusji, dbanie o poprawny jej przebieg, tak aby nie powstawały zbędne konflikty.

Czy marki potrzebują moderacji social media?

Wiele firm działających w serwisach społecznościowych uważa, że administratorzy powinni zadbać o moderację. Jednak w przypadku dużych serwisów często nie jest to do końca możliwe. Ilość treści tworzonych przez użytkowników jest tak ogromna, że moderatorzy nie nadążają z przeglądnięciem wszystkich wpisów. W takich portalach administratorzy liczą na samych użytkowników i pojawia się możliwość zgłaszania postów do moderacji. Marka, która nie dba o moderację swoich profili nie jest bezpieczna. Powinna ona zadbać o to, aby jej pracownicy prowadzący konta firmowe wiedzieli na czym polega aktywna moderacja tak, żeby swoimi działaniami nie zaszkodzili marce.

Co daje firmom moderacja w serwisach społecznościowych?

Przede wszystkim chroni internautów dyskutujących przed spamem i treściami niezgodnymi z prawem polskim, obraźliwymi. Dzięki dobrze prowadzonej moderacji uczestnicy dyskursu nie boją się wyrazić swojego zdania, są aktywnymi użytkownikami a na takich zależy najbardziej administratorom i właścicielom serwisów. Dla witryn skierowanych do dzieci i osób niepełnoletnich moderacja ma bardzo duże znaczenie. Ich użytkownicy oraz rodzice muszą czuć się bezpiecznie, jeśli brak tego czynnika, brak będzie internautów w serwisie.

Nie bójmy się moderacji. Jest ona potrzebna. Nie mylmy jej jednak z cenzurą, która jest zbędna.