źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Większość osób działających w systemie MLM skupia się na promowaniu marki firmy oraz produktu. Zauważyłeś, że prawie każdy networker potrafi z entuzjazmem mówić czym produkt jego firmy różni się od wszystkich innych ofert na rynku? I prawie każdy networker potrafi z ogromnymi emocjami opowiadać, dlaczego marketing jego firmy jest korzystniejszy od propozycji innych firm działających w tej samej branży?

Zaś kiedy trzeba powiedzieć czym on sam odróżnia się od rzeszy podobnych mu dystrybutorów – powstaje problem i nie potrafi odpowiedzieć sam sobie na wydawałoby się proste pytania:

  • Dlaczego klient ma kupić właśnie ten produkt u mnie?
  • Dlaczego ze mną potencjalny partner ma nawiązać współpracę?

By zrozumieć na ile ważne jest odpowiedzenie sobie na te pytania, popatrzmy na trzy podstawowe wartości każdej firmy działającej w systemie marketing sieciowy. Wartościami tymi są:

  • Produkt
  • Plan kompensacyjny
  • Ludzie

Wiadomo, że w różnych czasach, w zależności od sytuacji ekonomicznej w danym, konkretnym kraju, jedna z tych trzech wartości wysuwa się na pierwszy plan. W czasach stabilności ekonomicznej i zadowalającego poziomu finansowego społeczeństwa, na pierwszym miejscu jest unikalność produktu, który można nabyć wyłącznie u niezależnych dystrybutorów firmy. W takich okresach wiele osób dołącza do biznesu dla produktu. Niszowy towar sprzedawany przez sieć dystrybutorską przyciąga klientów, a dla tej kategorii ludzi plan biznesowy, system szkoleń czy zespół, który buduje dystrybutor, nie są decydującymi argumentami dla podjęcia decyzji o współpracy.

Natomiast, kiedy sytuacja ekonomiczna zmienia się na gorsze, automatycznie zmieniają się potrzeby i priorytety społeczeństwa, a możliwość zarobkowa wysuwa się na plan pierwszy. Odczuliśmy to z moim mężem Pawłem na sobie, dołączając do biznesu w takim właśnie okresie.

Pod koniec lat 90-ch na Ukrainie, gdzie zaczynaliśmy stawiać swoje pierwsze kroki biznesowe, był potężny kryzys ekonomiczny. Pracownikom dużych zakładów produkcyjnych, fabryk oraz kopalni nie wypłacano pensji po kilka miesięcy. Ogromna rzesza ludzi została bez jakichkolwiek środków do życia. Oczywistym jest, że w tej sytuacji gwałtownie spadły możliwości konsumpcyjne społeczeństwa, a najważniejszą potrzebą ludzi było zarobienie pieniędzy. Dlatego propozycja biznesu w MLM stała się jak nigdy dotąd bardzo aktualna. I atrakcyjna.

Z tego powodu najważniejszą, najbardziej eksponowaną wartością tego biznesu stał się system wynagrodzenia, odsuwając produkt na drugi plan. A jak wiadomo, kiedy jest popyt, rośnie podaż. Wzmożone zainteresowanie alternatywnymi sposobami zarabiania spowodowało zwiększenie ilości nowych propozycji. W ciągu ostatnich 20 lat, firm działających w tym lub podobnych systemach, pojawiło się jak grzybów po deszczu. Na dziś znanych jest już kilka rodzajów i modyfikacji planów wynagrodzeń oraz setki tysięcy produktów sprzedawanych w systemie multi level marketing albo sprzedaż bezpośrednia. Świat zaś nie stoi w miejscu i obecnie trendy rynkowe znowu się zmieniły, bo zmieniły się czasy, sytuacja na rynku pracy oraz wiele innych, ważnych rzeczy w szeroko rozumianej sferze ekonomiczno-politycznej.

Zgodzisz się zapenwe, że w dzisiejszych czasach, kiedy technologie rozwijają się w zawrotnym tempie, trudno jest kogoś zaskoczyć unikalnością produktu. Różnorakich, innowacyjnych towarów wysokiej jakości jest ogromna ilość. To samo dotyczy zróżnicowanych możliwości zarobku: w biznesie lub na etacie, w kraju lub za granicą, w realu i w internecie. A wszystkie te możliwości są na wyciągnięcie ręki. W tak wielkiej obfitości możliwości i propozycji, potencjalnemu klientowi lub partnerowi biznesowemu trudno jest się połapać i podjąć ostateczną decyzję na korzyść tej lub innej oferty.

Dlatego największą wartością naszych czasów jest nie towar, nie plan wynagrodzenia przyjęty w firmie, lecz człowiek, a dokładniej ekspert, który pomoże w rozwiązaniu nurtującego problemu lub aktualnego zapotrzebowania oraz okaże należyte wsparcie.

Potencjalny klient czy współpracownik przychodzi do nas nie po to, aby usłyszeć kolejną inspirującą historię o wielkiej nauce, na której podstawie był stworzony produkt firmy. Ta informacja może być atrakcyjnym uzupełnieniem naszej oferty. Klient oczekuje fachowej konsultacji eksperta, który wie jak zadowolić jego potrzeby i poprowadzi go w drodze po sukces i zamożność. Tylko nasza ekspercka wiedza i postawa może przekonać inną osobę do zakupu określonego towaru. Klient także oczekuje odpowiedniej obsługi posprzedażowej, by nie zostać sam na sam z ewentualnymi pytaniami czy problemami.

To samo można powiedzieć na temat potencjalnego partnera. Nazwa firmy i rodzaj planu marketingowego o niczym tak naprawdę mu nie powiedzą, zwłaszcza przy pierwszym spotkaniu informacyjnym. I nie wpływa to na ostateczną decyzję o podjęciu współpracy. Każdy człowiek chce poznać konkretną osobę, z którą będzie współpracował przez dłuższy czas. Chce usłyszeć odpowiedzi na swoje pytania w komunikacji osobistej, wyjaśnić niezrozumiałe kwestie i na podstawie tej rozmowy albo podejmie decyzję o podpisaniu umowy i działaniu albo nie.

Dotyczy to nie tylko potencjalnych partnerów. Myślę, że większość działających dystrybutorów też bardzo ceni sobie współpracę z własnym doradcą, możliwość zasięgnięcia rady, skonsultowania się w razie potrzeby, uczenia się, organizowania wspólnych spotkań, wspólnego realizowania pewnych celów i założeń.

Jak widzisz, obecnie najważniejszą wartością w biznesie MLM – tak dla osób znajdujących się wewnątrz systemu (Twoich obecnych partnerów) jak i dla tych, którzy na razie znajdują się na zewnątrz (jeszcze nie wiedzą o Twojej ofercie) – jest inny człowiek. Lider, ekspert, którym powinieneś się stać.

Dlatego networker, który potrafi zadeklarować swoje wartości i pokazać korzyści wynikające ze współpracy właśnie z nim, posiada ogromną przewagę na rynku. Na swojej drodze życiowej nie raz spotkaliśmy ludzi, którzy posiadają niesamowitą wiedzę i wspaniałe umiejętności, natomiast sami nie uważają siebie za wystarczająco dobrych, by się „sprzedawać” lub uważają, że nie wypada mówić o sobie, więc czekają aż ktoś ich wypromuje. Ale czy ten ktoś wie, jak to zrobić? Wie co powinien powiedzieć? Potencjalni klienci i partnerzy biznesowi sami nie odkryją kim jesteśmy, jakimi wartościami kierujemy się w życiu i biznesie oraz co możemy im zaoferować. Powinniśmy im to zakomunikować.

Największą wartością systemu MLM nie jest produkt oraz plan kompensacyjny tylko TY! Jako Doradca, Lider, Mentor i Ekspert!!!

Dlatego już dzisiaj zacznij budowanie własnego wizerunku eksperta oraz opracowanie strategii promowania marki osobistej, by stać się osobą rozpoznawalną w branży i żeby otrzymać ogromną przewagę konkurencyjną na rynku, wśród ogromnej ilości innych dystrybutorów, promujących markę firmy, a nie swoją własną.

Natalia & Paweł SamarecNatalia & Paweł Samarec

Autorka tekstu, wspólnie z mężem Pawłem, budują swój biznes MLM w branży health & wellness. Marketingiem sieciowym zajmują się od 1996 roku. Po 4 latach działalności w biznesie na Ukrainie przyjechali do Polski, by promować te idee tutaj. Nie znając na początku ani jednego słowa w języku polskim, zbudowali piękną i skuteczną strukturę, liczącą ponad 15 000 dystrybutorów. Dziś ich struktury sukcesywnie działają w wielu krajach: Słowacja, Węgry, Austria, Czechy, Kanada, Ukraina, Polska. Są autorami uznanych systemów szkoleniowych na temat MLM, które skutecznie łączą wiedzę i codzienną praktykę. „Marketing sieciowy dał nam wszystko: spokój rodzinny, realizacje najśmielszych marzeń i pewną przyszłość naszym dzieciom. Możemy śmiało stwierdzić, że działanie w biznesie MLM to jest największy interes naszego życia!” – twierdzą Natalia i Paweł Samarec.