Christmas Parties w firmie

przez Justyna Gołda

W każdej firmie pierwsze dni grudnia i pierwsze chłody niosą ze sobą coroczne przemyślenia i świąteczne zagwozdki. Jedną z nich, jaśniejącą na firmamencie korporacyjnych problemów niczym gwiazda betlejemska, jest właśnie firmowa gwiazdka. Niezależnie od nazwy – czy to Wigilia, Christmas Party, czy zwykła „impreza firmowa”, wiąże się ona zwykle z niemałymi rozterkami tak pracodawców, jak i pracowników.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Na zlecenie serwisu eventowo-konferencyjnego Eventool przeprowadzone zostały badania dotyczące postrzegania tego typu imprez firmowych w Polsce oraz zwyczajów ich organizacji. Jak się okazuje Wigilie firmowe z roku na rok stają się w naszym kraju coraz bardziej popularne. Niemal połowa ankietowanych zadeklarowała, iż w ubiegłym roku wzięła udział w więcej niż jednej Wigilii (zdarzały się nawet przypadki więcej niż trzech). W tym roku natomiast już 53% badanych wybiera się na więcej niż jedną świąteczną imprezę.

Pracodawcy robią wszystko, aby przypodobać się podwładnym oraz stworzyć przyjazną i rodzinną atmosferę w firmie. Zgodnie z wynikami badań Eventool aż 83% zatrudniających organizuje imprezy dla personelu w okolicach świąt Bożego Narodzenia, rzadziej natomiast z innych okazji. Pozostaje jedynie wierzyć w dobre intencje i faktyczną satysfakcję pracodawcy płynącą z przyjemności radowania innych i nie doszukiwać się w takich spotkaniach podstępów. Wszak kto organizowałby imprezę po to, by poznać sekrety pracowników, przekupić ich lub też zmusić do sztucznej wdzięczności?

Otóż, jak się okazuje, zaledwie 52% uczestników Christmas Parties uważa, że są one przejawem przyjaznej atmosfery w firmie. Co sądzą o tym pozostali? Według nich świąteczne imprezy firmowe są jednorazowym przejawem sympatii (aż 30% odpowiedzi), pretekstem do wykazania się przed podwładnymi oraz koniecznością wynikającą z tradycji chrześcijańskiej. Mimo to uczestniczy w nich zwykle więcej niż połowa zatrudnionych. Wydawać by się mogło, że to dużo, aczkolwiek dane wykazują, że 47% pracodawców nie zezwala na nieobecność podczas firmowej uroczystości, a zdarzają się przypadki, w których zwolnienie z Wigilii można otrzymać jedynie po okazaniu odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego. 

Zazwyczaj Wigilie firmowe organizowane są w miejscu pracy (65%), rzadziej natomiast występują w formie wyjazdowej lub odbywają się w klubie czy restauracji. Nie jest to też niczym zaskakującym biorąc pod uwagę fakt, iż Boże Narodzenie to święta rodzinne, a praca to nasz drugi dom. Może to właśnie z tego powodu niemal 60% ankietowanych uważa święta w firmie za wyjątkowo przyjemne, chociaż wciąż nie mają one dla nich charakteru nagrody. Pracownicy uważają, że tego typu wydarzenia w pracy są niezbędne do zachowania zdrowia i przyjaznej atmosfery oraz że taki rodzaj rozrywki należy im się również w tym miejscu.

Choć preferencje co do rodzaju imprezy są różne, sympatia do tradycyjnych wieczorów przy stole wigilijnym zdecydowanie przoduje nad rozwiązaniami alternatywnymi, jak imprezy tematyczne czy wyjścia do klubów. Od tradycji odbiega jedynie zwyczaj obdarowywania się prezentami. Polacy chcą świętować w pracy, natomiast wolą być raczej goszczeni niż brać udział w organizacji tego wieczoru. Prezentami dzieli się ze sobą jedynie 23% respondentów. Co dziesiąty pracodawca organizuje w czasie spotkań świątecznych wydarzenia charytatywne. Zdarza się losowanie fantów, gromadzenie prezentów czy też zbiórki pieniędzy na rzecz ubogich i domów dziecka.

Świąteczna impreza firmowa dla jednych może być koszmarnym obowiązkiem, dla innych przyjemnością, której nie mogą się doczekać. Nawet w pracy jest ona traktowana z pewną dozą powagi i należytym patosem. Dla pracowników jest to zwykle chwila wytchnienia, jakiej mogą doznać w firmie, często przy stołach, przy których niejednokrotnie przeżywali stres czy niepowodzenie. Wigilie firmowe, choć budzą mieszane uczucia, zaczynają zyskiwać coraz szersze grono zwolenników. Jednak pod całą tą świąteczną przykrywką kryje się poważny sprawdzian – test pracodawcy z umiejętności kierowania pracownikami, kształtowania ciepłej atmosfery i kreowania kontaktu z podwładnymi.

Mogą Cię również zainteresować