Podczas uroczystego rozpoczęcia forum uczestników przywitał patron honorowy – Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji. Z powodu braku możliwości przybycia na wydarzenie przekazał kilka istotnych słów poprzez nagranie wideo. Zwrócił uwagę, że dziś ICT (teleinformatyka) musi funkcjonować w każdym sektorze gospodarki.

Chcemy, żeby Polska zaczęła się kojarzyć z wysokimi technologiami. Wprawdzie wartość polskiego rynku ICT szacowana jest na 20 mld euro, co przy niemieckiej branży – 150 mld euro – nie jest imponujące. Za to imponująca jest dynamika wzrostu w sektorze. 12% rocznie to najwięcej w całej Unii Europejskiej – powiedział Dariusz Bogdan, podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki. Podkreślił wagę statusu Polski jako partnera w przyszłorocznych targach informatycznych CeBIT 2013 w Hanowerze.

Na mocy parafowanego porozumienia nasz kraj uzyskał status partnera strategicznego, co upoważnia do udziału we wszystkich najważniejszych wydarzeniach związanych z teleinformatyką organizowanych w ciągu roku. – W planach jest m.in. przygotowanie na terenie Niemiec ponad 10 seminariów, w których wezmą udział polskie firmy z sektora ICT – dodał Dariusz Bogdan.

Następnie Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP omówiła przebieg konferencji regionalnych „Akademia E-biznesu”. – Odwiedziliśmy 16 największych miast Polski. Program cyklu konferencji był zbudowany tak, aby pokazać całą drogę e-usługi od pomysłu na projekt, aż po ekspansję zagraniczną e-usługi, o której będziemy rozmawiać dzisiaj podczas forum. Trzy z szesnastu konferencji poświęcone były technologiom B2B, które wdrożone w przedsiębiorstwie wzmacniają jego potencjał i podnoszą jego konkurencyjność na rynku polskim i międzynarodowym. W konferencjach regionalnych uczestniczyło łącznie ponad 700 osób, które były obecne w salach konferencyjnych całej Polski, a transmisje internetowe obejrzało łącznie 10 000 internautów. „Akademia e-biznesu” stworzyła też ogromną bazę wiedzy. Tylko w ciągu 2 tygodni nagrania z konferencji odtworzono ponad 15 000 razy. Te imponujące liczby przekonują o potrzebie tego rodzaju spotkań – powiedziała Lublińska-Kasprzak.

– Dzisiejsze forum, odbywające się pod hasłem „Ekspansja zagraniczna”, daje możliwość spojrzenia dalej, poza granice naszego kraju. Niektórzy z beneficjentów naszych programów już ten sukces osiągnęli i dzisiaj będą dzielić się z państwem swoimi doświadczeniami, swoimi sukcesami i wyzwaniami, jakie spotykali na drodze budowania polskiej marki e-usług na rynkach zagranicznych. Podczas wystąpień w ramach dzisiejszego forum spotkają państwo również wielu ekspertów i doradców – ich wiedzą i doświadczeniem we wspieraniu przedsiębiorstw, często przedsiębiorstw startup’owych. Zachęcam do rozmów z nimi, nawiązywania kontaktów, bowiem mogą one zaowocować ciekawymi biznesowymi projektami – dodała prezes PARP.

Kolejną osobą, która zabrała głos podczas spotkania był gość specjalny –Ken Globerman – mentor wspierający startupy. Podzielił się on z uczestnikami forum swoimi doświadczeniami w pozyskiwaniu źródeł finansowania poza granicami kraju oraz o współpracy z zagranicznymi inwestorami.

Po sesji plenarnej odbyło się wręczenie nagród w „Konkursie na innowacyjną e-usługę w ramach działania 8.1 i 8.2”, który miał na celu popularyzację i uhonorowanie innowacyjnych rozwiązań w biznesie poprzez promowanie projektów świadczących e-usługi oraz uhonorowanie najciekawszych projektów technologicznych B2B. Galę rozdania nagród poprowadziła Monika Nowacka-Sachin z Fundacji Obserwatorium Zarządzania.

Z pośród zgłoszonych beneficjentów konkursu kapituła wyłoniła 3 laureatów w każdej kategorii: 3 miejsca w kategorii e-usługa i 3 miejsca w kategorii technologia B2B. Zwycięzcami w kategorii e-usługa są: KONRAD – Ktotomowi.pl, MDPL – Audioteka.pl, Filmaster.tv, natomiast w kategorii B2B: EuroFlorist Sp. z o.o., Inventory Solutions i STAYPOLAND Sp. z o.o.

Następnie odbyło się 25 prelekcji eksperckich, podzielonych na 5 ścieżek tematycznych: Ekspansja zagraniczna – po co, dokąd i jak? Globalny e-biznes – jak się przygotować? Jesteśmy! Ale jak to ogarnąć? Marketing – tak samo, czy inaczej? oraz Wyzwania. Swoje prelekcje wygłosili m.in.: Marcin Woźniak, niezależny ekspert e-marketingu; Marcin Beme, Audioteka.pl; Grzegorz Błażewicz, Benhauer; Marcin Deręgowski, Artefakt.pl; Tomasz Karwatka, Divante, Paweł Harajda, Olcamp.pl.

Forum zakończyło się sesją podsumowującą z udziałem gościa zagranicznego – Andrewa Rasieja – przedsiębiorcy, inwestora i stratega w obszarze nowych technologii. Nasz ekspert opowiedział o poszukiwaniu kontaktów i budowaniu relacji w kontekście współpracy międzynarodowej.

Podczas forum obecni byli również wystawcy z blisko 30 funduszy inwestycyjnych wspierających startupy i firmy e-biznesowe, m.in.: Bonus Card, Nomad Fund, eFund, LST Capital, Instrument Szybkiego Regowania, Nickel Technology Park Poznań.

Łącznie odwiedziło nas niespełna 700 uczestników! Zarówno konferencje jak i forum zrealizowane zostały w ramach kampanii edukacyjnej promującej zagadnienia związane z e-biznesem, dotacjami na e-biznes (tzw. Działania 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka). Współfinansowane były ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a udział w nich był bezpłatny. Całość wydarzenia można było obejrzeć poprzez transmisję na żywo w internecie. Więcej informacji na temat wydarzenia, a także opisy wszystkich finalistów konkursu możecie państwo znaleźć na stronie internetowej: www.web.gov.pl. „Network Magazyn” był patronem medialnym przedsięwzięcia.