10 zasad dobrego biznesu

przez Piotr Hoffmann

Etap planowania założenia własnej działalności to kluczowy moment. Warto zadać sobie wtedy kilka pytań: czy mam szansę na znalezienie klientów na swoje usługi? Jaki mam potencjał technologiczny? Jak wdrożyć innowacyjne rozwiązania? Bo własna firma nie kończy się na wynajęciu lokalu, wyposażeniu biura…

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Może się wydawać, że założenie własnej firmy wymaga rewolucyjnego pomysłu. Większość przedsiębiorców swój sukces zawdzięcza temu, że udoskonalili już istniejące produkty, znaleźli atrakcyjniejszy sposób dotarcia i obsługi klientów, zdefiniowali dodatkowe oszczędności po stronie kosztów, np. efektywniejszą logistykę. Pomysł jest ważny, ale nie decyduje o sukcesie przedsięwzięcia. Istotnym elementem jest sprawne wdrożenie i zaplanowanie własnej idei.

– Gdy debiutujący przedsiębiorcy zaczynają wdrażać w życie swój plan na biznes, ich uwagę często zajmują bardzo pragmatyczne kwestie, takie jak wizyty w urzędach czy bankach. Oczywiście formalności są ważne i nie da się ich ominąć, musimy jednak pamiętać, że własna firma to projekt na lata, a nie jednorazowa akcjamówi Wojciech Dołkowski, anioł biznesu, juror konkursu Narodowego Programu Przedsiębiorczości.      

10 zasad dobrego biznesu

1. Nie działaj z przypadku. Jeśli będziesz robił przypadkowe rzeczy, to osiągniesz przypadkowe efekty.

2. Priorytetem są… priorytety. Budowanie firmy polega w dużej mierze na umiejętności wybierania – między sprawami superważnymi, a bardzo ważnymi. Umiejętność selekcjonowania i szybkiego podejmowania decyzji musi stać się Twoim codziennym rytuałem. Tylko na priorytetowe sprawy wystarczy Ci czasu, energii i zasobów.

3. Nie zaczynaj bez rezerw finansowych. Jeśli masz już prosty plan finansowy na najbliższy rok, prawdopodobnie na końcu pojawia się w nim liczba ze znakiem ujemnym. Zwiększ ją dwukrotnie i zastanów się jeszcze raz, czy Twoje środki są wystarczające. Pamiętaj o pieniądzach na utrzymanie swoje i swojej rodziny. Bądź gotowy na pozyskanie kapitału zewnętrznego już teraz.

4. Myśl scenariuszowo. Przygotuj wariant pesymistyczny, optymistyczny i najbardziej prawdopodobny – neutralny. Rzeczywistość, jakakolwiek by nie była, nie może Cię zaskoczyć.

5. Strzeż się  fałszywych wspólników. Bo takich nie brakuje. Początki ze wspólnikami zawsze są łatwe – ani pracą ani zyskami nie trzeba się wtedy dzielić, bo nie ma czym. Ustal takie zasady, które pozwolą zmienić później początkowe ustalenia – w zależności od proporcji wkładu pracy, pomysłów czy pozyskanych klientów.

6. Nie bagatelizuj konkurencji. Konkurencyjne firmy są już na Twoim rynku i prawdopodobnie popełniły te błędy, które Ty będziesz musiał dopiero popełnić – ale jeszcze o tym nie wiesz. Postaraj się, żeby tak nie było. Konkurenci mają nad Tobą jedną podstawową przewagę – praktykę „na placu boju”.

7. Rozmawiaj z przyszłymi klientami. Nie miej hamulców w nawiązywaniu kontaktów, zadawaniu pytań, proszeniu o opinię. Większość ludzi, jeśli widzi entuzjastycznego przedsiębiorcę, z chęcią podzieli się swoją opinią. To nic nie kosztuje.

8. Nie przeceniaj skłonności klientów do zmiany ich przyzwyczajeń. Startując z własnym biznesem zwykle wydaje nam się, że klienci z dnia na dzień przyjdą do nas, bo przecież mamy lepszą ofertę. Praktyka dowodzi, że wielu z nich nie zmieni swoich przyzwyczajeń przez długi czas, choćby ewidentnie tkwili w błędzie. Ludzie nie lubią zmian i związanego z nimi ryzyka.

9. Bądź innowacyjny. Szukaj nowatorskich rozwiązań we wszystkich aspektach Twojego biznesu – obsłudze klienta, logistyce, a nawet wyglądzie faktury. Drobiazgi potrafią przekonać niejednego niezdecydowanego, a przynajmniej zyskać jego uwagę czy przychylność. Sukces daje suma małych innowacji a nie Wielkie Slogany.

10. Szukaj sojuszników. Bądź otwarty na współpracę z partnerami, bez nich sobie nie poradzisz (albo będzie Cię to dużo kosztować). Twój biznes jest osadzony w konkretnej społeczności i prawdopodobnie nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak wiele możesz zyskać budując dobre relacje z – pozornie obojętnymi dla Twojej firmy – partnerami.

Więcej informacji o tym jak prowadzić własny biznes można znaleźć na stronie internetowej Narodowego Programu Przedsiębiorczości http://www.parp.gov.pl/app/webroot/npp. W ramach kampanii jest organizowany konkurs dla młodych przedsiębiorców (18-29 lat), w którym można pozyskać 60 tys. zł na własny biznes. Działania Programu można również śledzić na Facebooku http://www.facebook.com/NarodowyProgramPrzedsiebiorczosci. Działania skierowane do młodych przedsiębiorców wspiera Polska Przedsiębiorcza.

Mogą Cię również zainteresować